CARME KARR I ALFONSETTI
(1865-1943)

Compositora, traductora, escriptora, periodista i musicòloga

«És evident que l’home, al costat d’una dona d’esperit cultivat i de seriosa i variada instrucció, se sent sempre menys déplacé i no defuig la companyia femenina, ans al contrari, hi cerca la nota suau que manca al seu temperament, i el dia en què l’home i la dona podran i sabran parlar entre ells lliurement d’altres coses que de futilitats malsanes, aquell dia minvarà la malvolença, l’odiosa crítica i la conseqüent calúmnia.»

Feminal,
N.º 1, 28 d’abril de 1907

Neix a Barcelona el 16 de març de 1865 al si d’una família formada per pare francès —enginyer metal·lúrgic i vicecònsol de França a Catalunya— i mare italiana. La seva formació transcorre entre Barcelona i Perpinyà. Anys després es casa amb l’escriptor i periodista Josep Maria de Lasarte i de Janer, amb qui tindrà quatre fills.

Participa en revistes com L’Avenç, Joventut o Or i Grana i en diaris com Diario de Barcelona, El Día Gráfico o Las Provincias. El 1906 el director del setmanari La Il·lustració Catalana li encarrega un suplement mensual dedicat a les dones; d’aquí sorgeix la revista Feminal, que tingué un periple d’una dècada (1907-1917).
A més de la premsa també escriu diverses novel·les, obres de teatre, llibres per a nens i textos diversos amb el seu nom o amb obligats pseudònims — en aquella època no era ben vist que una dona escrigués—, com ara C. K., Joana Romeu, L’Escardot, Xènia o Un Liceista. Algunes de les novel·les i obres de teatre, tant per a adults com per a nens, que escrigué foren Volves (1906), Clixés (1906), Un raig de sol (1908), Els ídols (1911), Caritat (1918), La vida de Joan Franch (1912), Nick (conte de mitjanit) (1931), Cuentos a mis nietos (1932), Contes de l’àvia (1934), Garba de contes (1935) o El libro de Puli (1942).
També fou molt reconeguda pels seus treballs i aportacions a la cultura musical catalana amb crítiques, investigacions i la creació de partitures i arranjaments de peces literàries d’autors catalans, especialment per a cant i piano. Les obres més destacades en aquest àmbit sónCansons (1903), La mort del rossinyol (1903), Las aranyas (1903), Flors d’escardot: cançons catalanes (1907), El testament d’Amèlia (1908), Orquídea, lieder para canto y piano (1916), La filla de Maria, La Non dels papellons, La mort de la Verge y el poema L’enamorat a l’enamorada, de Caterina Albert (1907).
Cal destacar altres notables comeses que duu a terme, com la creació i la direcció de la residència per a l’ampliació d’estudis per a professores i noies estudiants La Llar (1913), la participació en el Comitè d’Amics de la Unitat Moral d’Europa (encapçalat per Eugeni d’Ors) o l’impuls de l’associació Acció Femenina (1921), entre moltes altres.
Així mateix, fou la primera dona a pronunciar una conferència a l’Ateneu Barcelonès i una gran defensora del sufragi femení des de l’inici del segle xx; el 1917 reivindica aquest dret a través de les pàgines de Feminal amb l’article «El vot de les dones». La proposta del text, sumada a la crisi econòmica provocada per la fi de la guerra mundial, comportà la desaparició de la mencionada publicació.
Dirigeix el Pavelló de la Dona a l’Exposició Universal del 1929 de Barcelona, on mostra la feina duta a terme per les dones de tot Espanya i intenta desfer diversos prejudicis de l’època. Durant els anys de la Segona República continua escrivint en revistes com Cultura doméstica i Cultura femenina. Mor a la mateixa ciutat on havia nascut el 29 de desembre de 1943.

Este sitio web utiliza cookies para que usted tenga la mejor experiencia de usuario. Si continúa navegando está dando su consentimiento para la aceptación de las mencionadas cookies y la aceptación de nuestra política de cookies, pinche el enlace para mayor información.plugin cookies

ACEPTAR
Aviso de cookies